Ze staan net geen schouder aan schouder. Iedereen staat netjes in de rij. Sommigen kijken op hun mobiel, anderen praten met elkaar. Op zaterdagochtend staan er voor Le Fournil de Sébastien opvallend veel mensen, vergelijkbaar met de rijen die zich door tiktokhypes in Amsterdam vormen. Waar moet je zijn voor de beste stroopwafels? Waar eet je de lekkerste patat? Is dit de plek met het knapperigste stokbrood van de stad? Misschien zijn zulke gedachten onbewust. Ik geef toe, als ik een lange rij zie, wil ik ook weten waarom die mensen zoveel moeite doen. Wat mis ik als ik hun voorbeeld niet volg? Doe ik mezelf tekort?
Sommige ondernemers spelen handig in op het FOMO-gevoel (Fear Of Missing Out), dat wordt aangewakkerd en versterkt door social media, waarin vooral succesverhalen worden gedeeld. Want dagen dat ondernemers bezorgd voorovergebogen achter hun bureau zitten, hun onbetaalde rekeningen bekijken, of naar een lege zaak staren, worden nooit gefilmd of gefotografeerd. Het is een oud en beproefd concept. Clubs in de jaren tachtig huurden studenten in om lange rijen te creëren. Bezoekers werden verleid om naar een dancing te komen waar ‘iedereen’ wilde zijn. Het was een bekend trucje: beveiligers hielden bezoekers tegen, terwijl het binnen rustig was. ‘Sorry, te druk,’ zeiden ze. ‘Je mag er niet in.’ Juist deze bezoekers kwamen terug. Coûte que coûte wilden ze naar deze nachtclub. Ze probeerden keer op keer binnen te komen bij ‘the place to be’. Uiteindelijk kwamen ze vroeg genoeg om binnen te komen, en konden ze eindelijk zien wat iedereen meemaakten. Ze gunden zichzelf het plezier.
Het verbaasde me toen bakkerij Le Fournil in 2016 de winkel opende. De winkelruimte op de Amsterdamseweg was net zo klein als de populaire bakker op het Olympiaplein in Amsterdam. Terwijl ze toch wisten dat er elke zaterdag mensen voor hun deur moesten wachten om binnengelaten te worden? Slim bedacht! Net als proviciaalse bakkers in Frankrijk is het bij ons om de hoek op zaterdag lastig om bij Le Frounil de deur te openen. Altijd staat er een klant in de weg. Maar eerlijk is eerlijk, het stokbrood smaakt er nog lekkerder door.
Wij buurtbewoners hebben mazzel. Voor ons doordeweeks geen lange rij. Of missen we toch iets in die rij? Naast onze schouders geen warmte. Een praatje gaat aan ons voorbij.
Jacobine van den Hoek
Jacobine schrijft historische fictie. Haar derde boek, Madame, is (online) te koop bij de boekhandelaar.
Madame is het wonderlijke en op waarheid gebaseerde verhaal over Marie Grosholtz. Later werd ze bekend als de naamgever van het wassenbeeldenmusea Madame Tussauds. Het is een boek over passie, eigenheid, ambitie en liefde.
Hier te reserveren.
'Een fascinerend en spannend portret van een oersterke vrouw. Het verhaal boeit en inspireert tot de laatste bladzijde.'
Maaike Rienks, Boekhandel Libris Venstra
Eerder verscheen De roos van Napoleon en Zondebok. Jacobine werkt nu aan een boek over Marie Curie.
Comments